Sport og sundhed

3 gratis tips til din sundhed

At leve sundt og passe godt på sin krop er vigtigt. Det vil de fleste i hvert fald erklære sig enig i. Men det at komme i gang med en sund livsstil kan for mange godt virke en anelse uoverskueligt. For hvor starter man lige? Og er det ikke frygteligt dyrt at skulle til at leve sundt?

Spørgsmål som disse melder sig på banen, når man vil i gang med en sund livsstil. Heldigvis behøver det ikke at koste kassen, når livsstilen skal lægges om. Læs her 3 gratis tips til sundhed, du nemt kan gå i gang med.

Drik rigeligt med vand

Første tip til sundhed er så gratis, som det næsten kan blive. At drikke rigeligt med vand er nemlig vigtigt for sundheden, og er desuden et nemt og overskueligt sted at starte.

Afhængigt af ens kropsvægt, skal man drikke forskellige mængder vand. En tommelfingerregel er dog, at der skal 2 liter vand indenbords om dagen. Vand er vigtigt for mange af kroppens funktioner, og det kan derfor sagtens betale sig at sørge for at få drukket den nødvendige mængde vand – hver dag.

Hvordan gøres det så i praksis? En god idé til hvordan man sikrer sig at få drukket nok vand, er at anskaffe sig en god (og stor) vandflaske. Skal det gøres billigt, kan man rengøre og anvende en glasflaske, som før eksempelvis har indeholdt saftevand, limonade eller lignende. Det er et godt tip til sundhed altid at have vandflasken ved sin side og huske at drikke jævnligt, så det bliver nemmere at sørge for at få drukket nok vand i løbet af sin dagligdag.

Sov godt om natten

Andet tip til sundhed, som heller ikke koster det hvide ud af øjnene, er at forbedre sin nattesøvn. Der er ingen tvivl om at god nattesøvn bidrager til en sundere og mere velfungerende dagligdag. Har man sovet for lidt bare en enkelt nat, kan det med det samme mærkes på ens energiniveau.

Der er derfor rigtig god grund til at sørge for at sove godt om natten. At få en god nattesøvn kræver egentligt ikke det helt store: Gå i seng på et fornuftigt tidspunkt, og stræb efter at sove en 7-9 timer. Undgå skærme og blåt lys en times tid før du kryber under dynen, og sørg for at soveværelset har en behagelig kølig temperatur.

Udnyt mulighederne for gratis motion

Sidst men ikke mindst, følger et tredje vigtigt tip til sundhed. Det er nemlig vigtigt at huske at få motioneret rigeligt. Og der er bestemt ingen som siger, at motion skal foregå i et dyrt motionscenter. Nej, der er faktisk rigeligt med muligheder for gratis motion, som sagtens kan udnyttes.

Et godt bud på hvordan du kan få gratis motion ind i hverdagen, er at tage cyklen til arbejde, ud at handle, eller når børnene skal hentes fra børnehaven. En gå- eller løbetur i det fri er desuden også en effektiv måde at motionere gratis på. Dette tip til sundhed kan virkelig gøre en forskel!

Forfatter

Redaktionen